18 dec 2013

Ambitieniveau fietsbeleid ligt hoog

Schepen Marina De Bie reageert op de oppositiekritiek aangaande het fietsbeleid van de stad op de gemeenteraad van 17/12. "Volgens de collega's van Sp.a zou het fietsbeleid niets meer voorstellen en zouden we amper een km fietspad aanleggen de volgende 6 jaar", vertelt De Bie. "Dat klopt natuurlijk niet en het grootste bewijs ervan is dat we in het afgelopen jaar al de fietsverbinding tussen de Dijle en de Vrouwvliet realiseerden, goed voor meer dan 1 km fietspad. Deze zat nog niet eens vervat in de huidige investeringen." Naast het budget dat exclusief voor fietspaden voorzien is, worden bij de heraanleg van straten (ter waarde van in totaal 50 miljoen euro) ook vaak nieuwe fietspaden aangelegd. Samen met alle investeringen in het kader van Mechelen in Beweging en de aanleg van nieuwe fietsbruggen over het kanaal, zal de totale balans duidelijk heel wat hoger zijn. "Ik ga niet mee in het opbod en het gegoochel met cijfertjes", vertelt De Bie nog. "Laat de Mechelaar ons maar afrekenen op de effectief aangelegde kilometers fietspad. Daarom zal ik op mijn website de gerealiseerd kilometers fietspad bijhouden, zodat iedereen kan zien hoeveel het er in werkelijkheid zijn. De teller staat nu dus op 1km, dat cijfer zal de komende jaren zeker gevoelig stijgen." Fietsbeleid is bovendien ook meer dan fietspaden alleen. Ook de investeringen in beveiligd buurtparkeren voor fietsen, de extra fietsenstalling en de fietsboot aan de Vismarkt, geven meer ruimte voor de fiets. De volgende stap in het mobiliteitsplan van de binnenstad, het veiliger maken van schoolomgevingen voor zwakke weggebruikers en het onderzoeken van een verhuursysteem voor fietsen, maken dit plaatje nog verder compleet. "Of we over 6 jaar nog meer een fietsstad zijn, kan iedereen voor zichzelf uitmaken. In elk geval zijn er voldoende middelen voorzien om dit mogelijk te maken", besluit Marina De Bie.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.