27 jun 2012

Nieuwe werkstek voor eengemaakt departement Personeel

Het departement Personeel van de stad Mechelen en het OCMW heeft haar intrek genomen in het nieuwe gebouw aan de OCMW-site. In mei 2011 werden de twee

personeelsdiensten al samengesmolten tot een gemeenschappelijke, volwaardige personeelsdienst, wat de dienstverlening enkel ten goede kwam. Voorheen zaten beide diensten echter nog op twee verschillende locaties. Dat is nu verleden tijd, want met de nieuwbouw heeft het Personeelsdepartement voorgoed haar eigen vaste stek. Dinsdag 26 juni werd het gebouw plechtig geopend.

Personeelsdiensten
stad en OCMW geïntegreerd

De stad en het OCMW werken al sinds lange tijd samen op
heel wat vlakken. Eén van de thema's van samenwerking is een gemeenschappelijke
personeelsdienst voor beide organisaties. Deze integratie startte al enkele
jaren geleden, want twee personeelsdiensten samensmelten vroeg de nodige
voorbereiding. Zo moesten de personeelsdiensten, elk met hun eigen
geschiedenis, werking, gewoonten en werkcultuur, goed op elkaar afgestemd
geraken om optimaal samen te werken. Op 1 mei 2011 was het zover: het nieuwe
departement Personeel was geboren. Waar vroeger de personeelsdienst onder het
departement Algemene Zaken viel bij de stad, is het nu één volwaardig
departement, bestaande uit twee teams: Personeelsmanagement en Sociaal
Secretariaat. "We gaan samen de uitdaging aan om een klantgericht, dynamisch en
kwalitatief personeelsbeleid te voeren. En door dit nieuwe gebouw wordt de
samenwerking ter plekke tussen de medewerkers van het OCMW en de stad alleen
maar intenser. Ik vind het ook een heel mooi gebouw in het hartje van de stad
en prachtig geïntegreerd in de binnentuin van het OCMW," zegt OCMW-voorzitter
Koen Anciaux.

Veranderde werking,
betere dienstverlening

Ook de werking is sinds dan veranderd. De collega's van
Personeelsmanagement werken nu per klantengroep, en beschikken over
portefeuilles met een vast aantal diensten of afdelingen. Dat maakt het voor de
werknemer van de stad of het OCMW een stuk eenvoudiger: je hebt één vast
aanspreekpunt voor alle vragen over je loopbaan. Ook het Sociaal Secretariaat
werkt per thema. Bij hen kan je terecht over algemenere zaken zoals
tijdsregistratie, loonadministratie en verlofberekeningen. Schepen van
Personeelszaken Marina De Bie reageert tevreden: "We hebben tegelijk de interne
dienstverlening verbeterd en de efficiëntie van onze diensten verhoogd. Met
dank aan onze bereidwillige medewerkers."

Nieuw gebouw
plechtig geopend

Hoewel de werking na 1 mei 2011 al op elkaar was
afgestemd, zat de eengemaakte personeelsdienst nog niet fysiek samen. De
collega's van het nieuwe departement hebben een jaar gependeld tussen de
kantoren van de stad en die van het OCMW. Bedoeling was om elkaar zo alvast
beter te leren kennen en samen te werken.

Ondertussen
werd gestart met de zoektocht naar een nieuwe locatie. De keuze viel op de
renovatie en uitbreiding van een vleugel van de vroegere Norbertinessenpriorij
O-L-Vrouw van Leliëndael gelegen op de hoek van de Bruul en de Schaalstraat.
Het gebouw was eigendom van het OCMW en stond deels leeg. Een duurzame
renovatie en een uitbreiding met een 320 m² heeft een gedeelte van de vroegere
priorij opgewaardeerd tot een energiezuinige werkomgeving voor 28 medewerkers. Het
resultaat is een mooi geheel van 650m² hedendaagse kantoorruimtes en
vergaderfaciliteiten. Omwille van de integrale
toegankelijkheid werd het geheel voorzien van een lift. Op het vlak van
duurzaamheid werd vooropgesteld dat de energiebehoefte voor verwarming niet
mocht stijgen ondanks de verdubbeling van de oppervlakte van deze vleugel van
het Klooster. De totale kost van de renovatie en bouw bedraagt zo'n 1,3 miljoen
euro.

Deze gloednieuwe werkstek is nu helemaal klaar, en op 18
juni nam het departement Personeel er hun intrek. Het nieuwe gebouw werd op
dinsdag 26 juni plechtig geopend.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.