23 jun 2011

Stad Om Te Zoenen 2011

Voor het vierde jaar op rij loopt in Mechelen de campagne 'Stad om te zoenen'.Via deze campagne werkt de stad samen met haar inwoners aan een proper en leefbaar Mechelen. In de speciale zoentuin op de Grote Markt werd op 20 april de aftrap gegeven. Iiedereen kon er terecht om even te verpozen en te genieten van zijn stad om te zoenen.  De tijdelijke zoentuin op de Grote Markt wil de aandacht van de Mechelaars vestigen op de nieuwe campagne van Stad om te zoenen. Mechelen doet veel inspanningen om de stad proper te krijgen en te houden. Sinds de start van de eerste 'Stad om te zoenen'-campagne in 2008 is Mechelen properder dan ooit. "Maar het zijn niet enkel de stadsdiensten die de stad proper en aangenaam moeten maken", aldus burgemeester Bart Somers. "We vragen ook aan de Mechelaars zelf om hun steentje bij te dragen. Het welslagen van deze aanpak blijkt uit het succes van de campagne van de voorbije jaren."

 

De editie 2011 heeft naast een aantal vaste waarden ook enkele nieuwigheden in petto. Zo richt Stad om te zoenen zich anno 2011 sterk naar kinderen.

 

Mechelen wil voortaan ook gezinnen met kinderen warm maken om zich te engageren als peter of meter. Mechelaars staan hierbij zelf in voor het onderhoud van een stukje openbaar domein. De stad levert gratis vuilniszakken en poetsmateriaal en plaatst een bordje met als opschrift 'Hier steekt een peter of meter de handen uit de mouwen'. Jonge peter- en metertjes krijgen een echte 'Stad om te zoenen'-pet. Uiteraard blijft de stad ook rekenen op haar bestaande peters en meters zoals Lodewijk, een 85-jarige Mechelaar: "Ik onderhoud een perk van 40 op 5 meter. Het is er nu zo proper dat je er je boterhammen in 't gras kunt opeten."

 

Nieuw dit jaar is ook het project 'School om te zoenen'. Er zijn heel wat Mechelse scholen die bewust met het milieu bezig zijn. 40 scholen bundelen hun krachten om milieubewust met afval om te gaan. Jong geleerd, is oud gedaan, zegt het spreekwoord. Daarom betrekken we vanaf nu ook de scholen in de campagne. Want hoe jonger je iemand kan overtuigen iets voor het milieu te doen, hoe beter. Op een mum van tijd engageerden zich 40 scholen om een project op te zetten. In september lanceren we bovendien samen met de scholen de wedstrijd School om te zoenen. Meer over de wedstrijd volgt later.

 

Met de lentepoets tussen 26 april en 8 mei worden buren opgeroepen om samen hun straat een poetsbeurt te geven. De stad voorziet in een werkpakket met borstels, grijptangen, schoppen, handschoenen, vuilniszakken en fluovestjes.

 

De actie 'Fleur je straat op' draait om het verfraaien van buurten en straten. Naar goede jaarlijkse gewoonte deelt de stad op 7 en 8 mei gratis duizenden eenjarige plantjes uit om bloembakken op de vensterbanken mee op te fleuren. Ook kinderen kunnen voor kleur in de straat zorgen. Nog tot eind juni kunnen ouders met hun kinderen gratis bloemenzaadjes afhalen in het wijk- of dorpshuis in de buurt.

 

Met de wedstrijd 'Schoonste straat van Mechelen' tussen 9 mei en 12 juni gaat de stad opnieuw op zoek naar de properste, fleurigste en meest aangename straat van Mechelen. Straten kunnen zich inschrijven via www.beleefmechelen.be en acties op poten zetten om mee te dingen naar een gratis straatfeest.

 

"We willen op een positieve manier de mensen blijven stimuleren om onze stad zwerfvuilvrij te maken", zo zegt schepen van Wijk- en dorpszaken Marina De Bie. "Als we buren kunnen stimuleren om samen de handen in elkaar slaan om hun straat aangenamer te maken, hebben we drie keer gewonnen: de buren leren elkaar beter kennen, de straat wordt properder en de sfeer in de buurt wordt aangenamer. Want daar draait Stad om te zoenen om: graag in een proper Mechelen wonen."

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.